^Powrót na górę
  • 1 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 2 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 3 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 4 WITAMY.
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 5 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
baner

Olimpiady Specjalne

Polityka ochrony danych w ZSS

Psychoterapia

W zespole szkół Specjalnych organizujemy także zajęcia psychoterapeutyczne dla  dzieci i młodzieży z problemami emocjonalnymi. Prowadzi je szkolny psycholog.

 Psychoterapia dzieci różni się nieco od psychoterapii osób dorosłych. Również zawiera elementy terapii indywidualnej i grupowej, jednak sesje najczęściej przybierają formę zabawy lub aktywności fizycznej, np. rysowanie, śpiewanie, budowanie, odgrywanie ról poprzez zabawki. Podczas psychoterapii dzieci szczególnie ważna jest pomoc rodziców.

Trudno jest wymienić sytuacje, w których psychoterapia jest niezbędna. Warto jednak pamiętać o tym, że dzieci, tak samo jak dorośli, mogą cierpieć na różne problemy, m.in. nerwice, fobie, depresje lękowe czy inne problemy emocjonalne wymagające pomocy specjalisty. Najczęściej decyzja o skorzystaniu z pomocy psychoterapeuty to decyzja rodziców i to poprzedzona okresem bezsilności i braku umiejętności radzenia sobie z problemami dziecka, np. moczeniem się w nocy czy atakami lękowymi. Dziecko nie jest świadomym uczestnikiem psychoterapii. W programie psychoterapii uzyskuje ono pomoc w zrozumieniu siebie i niezbędne mu wsparcie. Dziecko nabiera pewności siebie, uczy się nowych rozwiązań problemów.

Przy psychoterapii dzieci i młodzieży niezmiernie ważna jest pomoc rodziców. Psychoterapeuta powinien informować ich o zmianach, jakie przechodzi dziecko, edukować rodziców, jak ze swoim dzieckiem postępować oraz jak ich zachowanie wpływa na emocje dziecka. Często problemy emocjonalne dzieci są wynikiem trudności pojawiających się w rodzinie, np. skutkiem kłótni rodziców.

 W przypadku pracy z dziećmi duże znaczenie przypisuje się treningowi autogennemu, który polega na rozprężeniu mięśni dziecka, wyciszeniu i uspokojeniu jego emocji, co wywiera korzystny wpływ na psychikę. Inne formy psychoterapii to terapia muzyką, rysunek, gimnastyka czy terapia zajęciowa. Umożliwiają one w znacznym stopniu wyzwolenie agresji. Ponadto pozwalają korygować zaburzenia zachowania dziecka oraz uczą go różnych form wyrażania emocji. Psychoterapia analityczna polega na tworzeniu swobodnych, obrazowych form wypowiedzi dziecka. W przypadku dzieci starszych, wykorzystuje się w niej psychodramę, która pozwala wczuć się w sytuację innych oraz ujawniać stosunki emocjonalne w najbliższym otoczeniu dziecka.

Psychoterapia dzieci może mieć miejsce w formie spotkań indywidualnych z lekarzem lub psychologiem lub spotkań grupowych, które w dużej mierze opierają się na zabawach. Niekiedy wykorzystuje się gry symulacyjne, wykonywanie prac plastycznych, terapię muzyką albo ćwiczenia pantomimiczne czy pracę z ciałem. Dziecko nie potrafi dobrać do siebie odpowiedniej metody terapeutycznej, więc rodzice wspólnie z psychologiem podejmują decyzję, która metoda jest najlepsza dla niego.

Logowanie do dziennika

Blue Flower

Copyright © 2013. OPENMINT Rights Reserved.


Facebook youtube