^Powrót na górę
  • 1 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 2 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 3 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 4 WITAMY.
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
  • 5 WITAMY
    NA STRONIE ZESPOŁU SZKÓŁ SPECJALNYCH W RACIBORZU
baner

Olimpiady Specjalne

Polityka ochrony danych w ZSS

Program profilaktyczno-wychowawczy Branżowej Szkoły I Stopnia Specjalnej nr1

 

      ProgramWychowawczo Profilaktyczny

 

Branżowej Szkoły I Stopnia Specjalnej Nr 1

 

w Zespole Szkół w Raciborzu

 

Rok szkolny 2019/20

 

Wstęp

 

 

 

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do pracy opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

 

 

 

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

 

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

 

 

 

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

 

·         wyników ewaluacji wewnętrznej,

 

·         wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,

 

·         ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2018/19,

 

·         wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),

 

·         innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

 

Szkoła jest podstawową jednostką uprawnioną do realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowywania i opieki. Wychowanie dziecka to proces bardzo długi. Chcąc osiągnąć zamierzone cele, świadomie, celowo, organizujemy proces polegający na kształtowaniu osobowości poprzez zadania, kierując się określonymi zasadami i regułami. Chcemy mądrze towarzyszyć uczniowi na drodze jego rozwoju i stwarzać mu wartościowe środowisko wychowawcze. Nauczyciel kieruje się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, kształtuje postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności uczniów.
Przyjmując założenie, że proces wychowawczy nie odbywa się tylko w szkole, lecz ma miejsce wszędzie i ma na niego wpływ każdy, kto zetknie się z dzieckiem, stworzyliśmy program wychowawczo profilaktyczny szkoły,  który akceptowany jest przez nauczycieli, rodziców i uczniów. Program jest  realizowany we współpracy ze wszystkimi organami szkoły.

 

Wychowanie jest procesem, w którym wychowanek ma dojść do pełni osobowego rozwoju poprzez, ukształtowanie prawego charakteru, budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i dobro wspólne, uznanie i przestrzeganie norm społecznych, budowanie postawy życzliwości i miłości do ludzi, uświadamianie i stawianie sobie celów życiowych.

 

Wychowanie jest wiec stałym procesem doskonalenia się wychowanka, który poprzez swoje wybory i działania rozwija się i usprawnia swoje ludzkie zdolności do bycia w pełni człowiekiem.

 

 

 

1.      Uwarunkowania formalno – prawne programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły.

 

          Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły został opracowany zgodnie z:

 

·         Konstytucją Rzeczypospolitej.

 

·         Ustawą z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty z późniejszymi zmianami,

 

·         Statutem Szkoły, Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania,Szkolnym Zestawem Programów Nauczania

 

·         Konwencją o Prawach Dziecka

 

·         Powszechną Deklaracją Praw Człowieka

 

·         Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych

 

·         Ustawami i rozporządzeniami MEN (zwłaszcza Ustawa z dnia 14 grudnia 2016roku Prawo Oświatowe oraz Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 roku w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej)

 

·         Rozporządzeniem MEN zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informatycznej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii ( z dnia 22.01.2018r)

 

·         Kartą Nauczyciela

 

·         Programami narodowymi i krajowymi w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia

 

·         Prawem ustawodawczym Rzeczypospolitej

 

·         Ogólnie przyjętym systemem wartości

 

Szkoła jest podstawową jednostką uprawnioną do realizacji zadań dotyczących kształcenia, wychowywania i opieki. Wychowanie dziecka to proces bardzo długi. Chcąc osiągnąć zamierzone cele, świadomie, celowo, organizujemy proces polegający na kształtowaniu osobowości poprzez zadania, kierując się określonymi zasadami i regułami. Chcemy mądrze towarzyszyć uczniowi na drodze jego rozwoju i stwarzać mu wartościowe środowisko wychowawcze. Nauczyciel kieruje się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, kształtuje postawę moralną i obywatelską z poszanowaniem godności uczniów.
Przyjmując założenie, że proces wychowawczy nie odbywa się tylko w szkole, lecz ma miejsce wszędzie i ma na niego wpływ każdy, kto zetknie się z dzieckiem, stworzyliśmy program wychowawczo profilaktyczny szkoły,  który akceptowany jest przez nauczycieli, rodziców i uczniów. Program jest  realizowany we współpracy ze wszystkimi organami szkoły.

 

Wychowanie jest procesem, w którym wychowanek ma dojść do pełni osobowego rozwoju poprzez, ukształtowanie prawego charakteru, budowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój i dobro wspólne, uznanie i przestrzeganie norm społecznych, budowanie postawy życzliwości i miłości do ludzi, uświadamianie i stawianie sobie celów życiowych.

 

Wychowanie jest wiec stałym procesem doskonalenia się wychowanka, który poprzez swoje wybory i działania rozwija się i usprawnia swoje ludzkie zdolności do bycia w pełni człowiekiem.

 

2.      Oczekiwania rodziców.

 

W oparciu o diagnozę wskazujemy następujące cele wychowawcze stawiane przez rodziców w procesie wychowawczym

 

Zdaniem rodziców kluczowe cele wychowawcze to:

 

·         przyjmowanie odpowiedzialności za swoje postępowanie;

 

·         nauczenie dziecka ,że największą wartością w życiu jest prawda, miłość, szczerość i zdrowie

 

·          uczestniczenie w życiu społecznym ;

 

·          umiejętność twórczego rozwiązywania problemów;

 

·           działanie i funkcjonowanie na bazie obowiązujących norm;

 

·          rozwiązywanie konfliktów w sposób negocjacyjny 

 

·          dbanie o swoje zdrowie

 

Rodzice pragną aby szkoła pomogła w wyposażeniu dziecka w:

 

·          umiejętności pozwalające na samodzielne zdobywanie wiedzy potrzebnej w życiu

 

·          umiejętności pozwalające na możliwie samodzielne życie;

 

·         przyjmowanie odpowiedzialności za swoją dalszą naukę 

 

Oczekiwania rodziców w stosunku do szkoły i szkolnych specjalistów w zakresie wspomagania rozwoju dziecka.

 

Z przeprowadzonej ankiety wynika ,że rodzice oczekują od szkoły:

 

·         zapewnienia dzieciom bezpieczeństwa;

 

·         pomoc w wyborze dalszej drogi kształcenia( zawód, szkoła)

 

·         rozwijania zainteresowań poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych np. artystycznych

 

·         organizację atrakcyjnych form spędzania wolnego czasu,

 

·         zorganizowania czasu wolnego od nauki oraz dobre relacje w linii nauczyciel- uczeń, nauczyciel- rodzic,

 

·         organizowania spotkań ze specjalistami w formie szkoleń i warsztatów.

 

 

 

3.      Potencjał i możliwości rozwojowe uczniów.

 

Ocena potencjału i możliwości rozwojowych uczniów

 

            Poziom rozwoju uczniów szkoły zawodowej w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, społecznej i duchowej jest bardzo zróżnicowany. Rozpiętość wiekowa waha się w granicy 17 - 21 lat. Pochodzą z różnych środowisk, często mają trudną sytuację domową.

 

Sfera fizyczna:

 

Ogólna sprawność fizyczna uczniów kształtuje się od poniżej przeciętnej do bardzo wysokiej. Jeden uczeń bierze udział w zawodach sportowych w ramach Olimpiad Specjalnych, zajmując wysokie miejsca. Uczniowie posiadają wiedzę dotyczącą zdrowego stylu życia. Niektórzy ulegają nałogom, paląc papierosy

 

Sfera intelektualna:

 

W większości są to uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Jeden uczeń jest z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym, jednak zgodnie z zaleceniami poradni kontynuuje naukę w szkole zawodowej. Realizują programy nauczania dostosowane do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych.

 

Sfera emocjonalna:

 

Jedni radzą sobie z emocjami. Mają motywację do nauki, do pokonywania trudności. Wszystkie zadania starają się, na miarę swoich możliwości, wykonać dobrze. Inni mają mało wiary we własne siły, dlatego napotkawszy jakąś trudność przy rozwiązywaniu zadań, szybko się zniechęcają, denerwują. Słabo kontrolują emocje, poddają się zmiennym nastrojom. Bywają impulsywni, czasami płaczliwi. Czasami nie potrafią krytycznie ocenić swojego zachowania. W sferze emocjonalno – społecznej zaznaczają się często chęć zwrócenia na siebie uwagi oraz reakcje infantylne.

 

Sfera społeczna:

 

Uczniowie szkoły zawodowej w większości nie mają problemu z nawiązaniem kontaktu zarówno z rówieśnikami jak i z dorosłymi. W sytuacjach nowych i nieznanych bywają niezaradni. Potrafią pracować samodzielnie, ale również potrafią współdziałać i współpracować w zespole. W większości chętni do pomocy. Niektórzy aktywnie pracują na rzecz klasy, szkoły, biorąc udział w zawodach sportowych, pełniąc funkcję przewodniczącego lub wiceprzewodniczącego szkoły, klasy, występując na apelach.

 

Uczniowie, wypełniając ankietę i zaznaczając cechy właściwe sobie, wybrali: koleżeński, pracowity, obowiązkowy, wyrozumiały, sprawiedliwy, uczynny, dowcipny, towarzyski, ale też kłótliwy.

 

Sfera duchowa:

 

Według uczniów najważniejszymi wartościami są: miłość, zaufanie, szczerość, dobro, sprawiedliwość, wygląd, pieniądze, prawda, wiara, tolerancja. O wartościach najczęściej z nikim nie rozmawiają. Jeżeli już, to z przyjacielem bądź rodzicami. Miłość jest dla nich wspaniałym uczuciem kochających się ludzi, jest czymś wyjątkowym. U swoich rodziców cenią poświęcenie, zaufanie, miłość, dobroć, rozmowę, szczerość, wierność, że kupują ubrania. Niektórzy nic nie cenią u rodziców. Uczniowie uważają, że człowiek wartościowy to ten, który: szanuje ludzi, jest dobry, poświęca się dla innych, dba o zdrowie, jest pracowity, sumiennie wypełnia swoje obowiązki, ale też ma władzę i jest ładny. Uczniom zdarza się od czasu do czasu oceniać siebie.

 

Jakie są wizje rozwojowe i plany życiowe (w zakresie edukacji, rozwoju zawodowego, osiągnięć życiowych)?

 

Uczniowie szkoły zawodowej chcą być ludźmi:

 

- dobrymi,

 

- fajnymi,

 

- kochającymi,

 

- szanującymi,

 

- lubianymi przez innych,

 

- uczciwymi,

 

- uprzejmymi,

 

- uczynnymi,

 

- sprawiedliwymi.

 

W większości stawiają sobie cele, do których osiągnięcia w życiu będą dążyć. Są to:

 

- wykształcenie,

 

- rodzina,

 

- praca,

 

- zawód,

 

- pieniądze.

 

Niektórzy uczniowie na terenie szkoły nie chcieliby uczestniczyć już w żadnych zajęciach pozalekcyjnych. Inni wymieniali: sportowe, np. piłka nożna lub taniec hip-hop lub naukowe. Na pytanie: co wg Ciebie należy zmienić w szkole, aby stała się miejscem, które wspiera realizowanie Twoich pasji? podali:

 

- wprowadzić karaoke na przerwach,

 

- aby młodzież bawiła się z młodszymi,

 

- zachęcić młodszych, aby uprawili sport na przerwach,

 

Niektórzy nie mają zdania na ten temat.

 

Za największe problemy uczniów szkoły uważają:

 

- przeklinanie i bicie bez powodu,

 

Niektórzy nie mają zdania na ten temat.

 

Na pytanie: co lubisz w szkole i chciałbyś aby się w niej nie zmieniało, uczniowie odpowiedzieli:

 

 - lubię nauczycieli, chcę żeby ich nie zmieniano,

 

- gotować, tańczyć i śpiewać i żeby na przerwach od czasu do czasu tańczyć i śpiewać ze wszystkimi.

 

 

 

4.      Źródła zewnętrznego wsparcia wychowawczego i profilaktycznego oraz uwarunkowania lokalnej społeczności.

 

 

 

Szkoła ma wielu naturalnych partnerów instytucjonalnych i współpracuje w zakresie działań profilaktycznych i wychowawczych z:

 

          Powiatową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną;

 

          Policją;

 

          Miejskim i Gminnymi Ośrodkami Pomocy Społecznej;

 

          Sądem Rejonowym;

 

          Starostwem powiatowym;

 

          Powiatowym Inspektorem Sanitarnym i Epidemiologicznym;

 

          Centrum Profilaktyki Miejskiej „Drogowskaz”;

 

          Gminną Komisją RPA;

 

          Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie;

 

          Towarzystwem Pomocy Dzieci Upośledzonych;

 

          Miejskimi organizacjami pozarządowymi (Persona, Tęcza, Strefa);

 

          Pedagogami szkolnymi;

 

Ośrodkami doskonalenia nauczycieli

 

Biblioteką publiczną

 

          Zespołem Interdyscyplinarny;

 

 

 

Instytucje/organizacje wspierające dzieci i młodzież na poziomie społeczności lokalnej:

 

 

 

Dom dla Dzieci. Świetlica Caritas diecezji opolskiej – popołudniowa opieka nad dziećmi, pomoc w nauce, dożywianie

 

TPDU – min. indywidualne wsparcie finansowe uczniów, organizacja imprez (Dzień Dziecka, wycieczki), organizacja półkolonii podczas wakacji

 

Mieszkańcy dzielnicy Płonia – coroczna darowizna płodów rolnych dla szkolnej stołówki

 

Szkoły ogólnodostępne –SP1 – paczki mikołajkowe

 

SP4 – zajęcia integracyjne (pierwsza pomoc, warsztaty świąteczne),

 

                                 G1- bal integracyjny,

 

II LO – Mikołajki,

 

CKUiZ nr 1 (Mechanik) – przedstawienia teatralne,

 

PWSZ – „Sport ku radości”

 

Nadleśnictwo Rudy Raciborskie – spotkania z leśnikami w szkole – prelekcje dotyczące życia dzikich zwierząt, - Wycieczki do lasów

 

Komenda Powiatowa Policji – pogadanki w szkole dotyczące bezpieczeństwa w różnych sytuacjach,

 

MiPBP – lekcje w bibliotece,

 

Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia – koncerty

 

Muzeum w Raciborzu – lekcje muzealne

 

Raciborska Izba Gospodarcza – koncert charytatywny „Gwiazdka serc”

 

Raciborskie Centrum Kultury – udostępnienie sali na Bajtel Gale, darmowe wejścia do kina

 

 

 

5.      Bilans zasobów szkolnych.

 

 

 

Kadra nauczycielska jest odpowiednio przygotowania merytorycznie do podejmowania szeroko rozumianych działań wychowawczych i profilaktycznych. Zarówno przygotowanie podstawowe na poziomie studiów licencjackich, magisterskich, jak również specjalistyczne kwalifikacje służące podejmowaniu odpowiednich działań wychowawczych czy profilaktycznych stoją na wysokim poziomie i w znaczący sposób przyczyniają się osiąganiu bardzo dobrych wyników edukacyjno wychowawczych, terapeutycznych. Ze wzglądu na specyfikę pracy wszyscy nauczyciele ukończyli studia w zakresie oligofrenopedagogiki, dodatkowo uzupełniali kwalifikacje o wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, logopedię, terapie (pedagogiczną, zajęciową), doradztwo zawodowe, edukacje seksualną, fizjoterapię, rehabilitację ruchową, socjoterapię.

 

Szkoła oprócz sal lekcyjnych posiada również salę doświadczania świata, salę gimnastyki korekcyjnej, salę „wyciszenia”, salę stymulacji sensorycznej, pracownie komputerowe, bibliotekę z kącikiem komputerowym, gabinet pedagoga i psychologa, gabinet logopedy, gabinet zajęć terapeutycznych, boisko wielofunkcyjne, salę gimnastyczną, salę zabaw, plac zabaw,

 

Odpowiednio wyposażone sale lekcyjne uatrakcyjniają zajęcia. Do zasobów technicznych w posiadaniu szkoły zaliczamy tablice multimedialne i informatyczne, projektory, komputery stacjonarne w salach, nowoczesne komputery w pracowni komputerowej, odpowiednio doposażone pracownie specjalistyczne: pracownia drewna (piły mechaniczne, wiertarki stacjonarne, wyrzynarki…), pracownia ceramiczna (piece do wypalania gliny), maszyny do szycia w pracowni szycia, pracownia żywienia (lodówki, kuchenki, zmywarki…), urządzenie EEG Biofeedback, Sprzęt terapeutyczny Tomatis, odpowiednio wyposażoną salkę fitness Atlas, orbitrek, rowerki stacjonarne, wioślarz, nowoczesne programy logopedyczne, nowoczesny sprzęt nagłaśniający.

 

Na korytarzach szkolnych znajdują się atrakcyjne dla dzieci i młodzieży sprzęty: cybergaj, piłkarzyki, klocki.

 

Do szkolnych zasobów organizacyjnych zaliczyć możemy koło ekologiczne, teatr „Echo” nauczania indywidualnego.

 

 

 

6.      Sylwetka absolwenta szkoły

 

 

 

Działania wychowawcze i profilaktyczne prowadzone są z uczniami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Uczniowie naszej szkoły kształcą się w zawodzie kucharz.

 

 

 

Absolwent szkoły zawodowej musi być przygotowany do życia w warunkach zmieniającego się świata, do wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy. Powinien posiadać umiejętności:

 

- sprawnego komunikowania się w języku polskim,

 

- podejmowania decyzji i rozwiązywania problemów,

 

- pracy w zespole,

 

- aktywnego udziału w życiu społecznym, kulturalnym środowiska lokalnego oraz kraju,

 

- posługiwania się TIK,

 

- skutecznego komunikowania się w języku obcym.

 

 

 

Absolwent naszej szkoły, który ma funkcjonować jako dorosły, dojrzały człowiek i obywatel kraju powinien być przygotowany do funkcjonowania w społeczeństwie demokratycznym, znać i szanować historię, tradycję, mieć poczucie godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób, powinien kierować się wartościami, przestrzegać zasad moralnych, cechować się kulturą osobistą, być odpowiedzialny i obowiązkowy.

 

 

 

7.      Dotychczasowe działania szkoły

 

 

 

Diagnoza jakości funkcjonowania uczniów. Charakterystyka środowiska wychowawczego.

 

·    Zespół Szkół Specjalnych, w skład którego wchodzą: Szkoła Podstawowa Specjalna

 

    nr 10, Szkoła Przysposabiająca do Pracy, Branżowa Szkoła I Stopnia Specjalna.

 

·    Szkoła gromadzi uczniów z całego powiatu raciborskiego i z poza.

 

·     Do szkoły uczęszczają dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim. W szkole organizowane jest również nauczanie indywidualne.

 

·    Rodzice uczniów należą do różnych środowisk społecznych.

 

·    Część uczniów wychowuje się poza swoimi rodzinami, są to piecza zastępcza i placówki opiekuńczo wychowawcze.

 

 

 

Diagnoza wychowawcza zachowania i postaw uczniów.

 

·    Spadek średniej frekwencji w szkole

 

·   Znaczne zmniejszenie ilości uczniów wagarujących.

 

·   Uczniowie dbają o swoje zdrowie, w większości nie używają substancji psychoaktywnych,

 

·   Uczniowie uprawiają  sport

 

·   Niski odsetek uczniów z nadzorem kuratora sądowego,           

 

·   Sporadycznie występują trudne pod względem wychowawczym przypadki wśród uczniów

 

 

 

 

 

Działania  pro wychowawcze szkoły:

 

·      różnorodna tematyka lekcji wychowawczych

 

·      bogata oferta zajęć pozalekcyjnych

 

·      preorientacja zawodowa,

 

·      zajęcia z psychologiem, pedagogiem dla grupy uczniów potrzebujących szczególnej pomocy w procesie wychowawczym m.in. socjoterapia,

 

·      zajęcia rewalidacyjne,

 

·      udział w zajęciach sportowych,

 

·      ciekawe propozycje spędzania przerw,

 

 W naszej szkole jest organizowanych wiele imprez sportowych, kulturalnych, akademii, apeli i akcji, w których aktywny udział biorą uczniowie.

 

Czynniki ryzyka w środowisku szkolnym i rodzinnym to:

 

·         Chaotyczne środowisko rodzinne

 

·         Niepowodzenia szkolne

 

·         Podatność na wpływy

 

·         Niska samoocena

 

·         Dysfunkcjonalni koledzy

 

·         Używanie środków psychoaktywnych (narkotyki, dopalacze)

 

·         Wczesna aktywność seksualna

 

·         Brak poszanowania autorytetów

 

·         Zachowania agresywne i przestępcze

 

·         Absencja szkolna

 

·         Słabe więzi szkoły z uczniami

 

Czynniki chroniące to cechy, sytuacje, warunki zwiększające odporność na działanie czynników ryzyka.

 

Najważniejsze czynniki chroniące w środowisku szkolnym i rodzinnym to:

 

·         Silna więź emocjonalna z rodzicami, opiekunami

 

·         Zainteresowanie nauką szkolną

 

  • Poszanowanie prawa, norm, wartości i autorytetów społecznych
  • Przynależność do pozytywnej grupy rówieśniczej
  • Regularne praktyki religijne
  • Zaangażowanie rodziców w życie dzieci
  • Jasne zasady zachowań
  • Pozytywny obraz siebie
  • Nagradzanie zachowań prospołecznych
  • Przekonanie o szkodliwości środków psychoaktywnych
  • Życie zgodne z wartościami uniwersalnymi
  • Umiejętności pro społeczne
  • Udział w zajęciach pozalekcyjnych
  • Pozytywna aktywność społeczna
  • Współpraca nauczycieli i rodziców
  • Zero tolerancji ze strony szkoły dla zachowań dysfunkcyjnych
  • Współdziałanie z lokalna społecznością

 

Rozpoznanie oddziaływania czynników ryzyka i czynników chroniących w danym środowisku pozwala na określanie stopnia zagrożenia dzieci i młodzieży, a co za tym idzie wyodrębnienie grup o specyficznym poziomie ryzyka. 

 

 

 

 

 

8.      Identyfikacja sukcesów i porażek wychowawczych i profilaktycznych szkoły.

 

 

 

W naszej szkole jest organizowanych wiele imprez sportowych, kulturalnych, akademii, apeli i akcji:

 

·         uczniowie obchodzą wszystkie święta i ważne dni,

 

·         jest organizowana Śląska Biesiada Szkół Specjalnych,

 

·         organizacja meatingu lekkoatletycznego,

 

·         uczniowie biorą udział w akcjach ekologicznych (sprzątanie świata, pomoc zwierzętom
w schronisku, dokarmianie ptaków), PCK, w spotkaniach z policją,

 

·         uczniowie biorą udział w turniejach i rozgrywkach sportowych w szkole oraz
    w    olimpiadach specjalnych na terenie województwa i kraju,

 

·         uczniowie reprezentują szkołę w występach na imprezach kulturalnych organizowanych      przez inne szkoły, towarzystwa,

 

·         udział grupy tanecznej, teatralnej w różnego rodzaju przeglądach, konkursach, imprezach,

 

·         Szkoła uczestniczy w programach ogólnopolskich: Szkoła w Ruchu, Znajdź Właściwe Rozwiązanie, Zachowaj Trzeźwy Umysł, Trzymaj Formę,  ARS czyli jak dbać o miłość, Góra grosza, Dzień Bezpiecznego Internetu, Smak życia czyli debata o dopalaczach,

 

·         Szkoła realizuje autorskie programy profilaktyczne finansowane przez PARPA

 

·         Szkoła realizuje programy współfinansowane przez Unię Europejską – Akademia Sukcesu.

 

·         Szkoła wspiera rodziców uczniów w procesie wychowawczym poprzez indywidualne spotkania z wychowawcą, pedagogiem i psychologiem oraz zapraszając na uroczystości klasowe i szkolne,

 

·         Szkoła wspiera rodziny uczniów borykających się z bezrobociem i złą sytuacja materialną,

 

·         W szkole działa świetlica szkolna,

 

·         Szkoła współpracuje z TPDU oraz z innymi instytucjami pozaszkolnymi wspierającymi pracę szkoły i funkcjonowanie rodziny.

 

Uczniowie wiedzą jakich zachowań się od nich oczekuje w szkole. Uczniowie zostali o nich poinformowani przez wychowawcę klasy na pierwszych lekcjach wychowawczych, ale również podczas rozmów, pogadanek z różnymi nauczycielami, psychologiem, pedagogiem i podczas apeli. Uczniowie zostali zapoznani ze Statutem Szkoły, z programem wychowawczym, wspólnie opracowują regulamin klasy, „Naszymi zasadami”. Nauczyciele na bieżąco przypominają obowiązujące zasady, stosują gry i zabawy na integrację grupy. Współpracują z rodzicami, podejmują wspólne działania. Ważny też jest własny przykład nauczycieli.

 

 

 

Uczniowie nie zawsze przestrzegają norm społecznych w szkole. Najczęściej nie respektowane są normy dotyczące kultury słowa i szacunku dla innych osób. Najczęstszymi formami reagowania nauczycieli na łamanie norm są rozmowy z uczniami, współpraca z wychowawcą, pedagogiem, rozmowy z rodzicami, stosowanie systemu kar i nagród, doprowadzenie do naprawienia wyrządzonej szkody.

 

 

 

Szkoła podejmuje działania wychowawcze mające na celu eliminowanie zagrożeń i wzmocnienie właściwych zachowań. Wszyscy wychowawcy uznają, że podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne są skuteczne.

 

Uczniowie potrafią się odpowiednio zachować podczas uroczystości szkolnych i wycieczek. W tych sytuacjach uczniowie stosują się do norm. Nieco gorzej zachowują się w sytuacjach takich jak: dyscyplina na lekcji, prawidłowa komunikacja na zajęciach, bezpieczne zachowanie podczas przerw i dbania o mienie szkoły.

 

 

 

Analiza środowiska szkolnego.

 

W roku szkolnym 2018/19:

 

- kilkoro uczniów sprawiających ogromne problemy wychowawcze zostało przekierowanych do właściwych ich potrzebom ośrodków, co dobrze rokuje na ogólną atmosferę wychowawczą na rok szkolny 2019/20.

 

- podtrzymano zakaz używania telefonów przez uczniów – zapobieganie fonoholizmowi.

 

- po zasięgnięciu opinii Rady rodziców zaproszono do szkoły specjalistów na spotkania z rodzicami: „Archipelag skarbów”, „Cyberprzemoc – nowoczesna forma agresji”,

 

- nadal obowiązują „Nasze zasady” – kodeks prawidłowych zachowań uczniów.

 

- zrealizowano szereg programów profilaktyki uniwersalnej (Archipelag skarbów, Debata, Smak życia, Przyjaciele zippiego,  Dbajki Grajki, Moje życie mój wybór, ARS, Podstępne WZW, Wybierz życie 1 krok, Zachowaj Trzeźwy Umysł, Bieg po zdrowie, Znamię, znam je)

 

- uczniowie wymagający organizacji zajęć rozwijania kompetencji emocjonalno – społecznych są objęci zajęciami,

 

- nauczyciele reagują na przejawy agresji i wulgarnych zachowań,dbają o bezpieczeństwo uczniów

 

- spadek frekwencji

 

- uczniowie zgłaszają problemy wychowawcy, pedagogowi, psychologowi oraz dyrekcji szkoły, pomiędzy pracownikami szkoły jest skuteczna komunikacja i właściwy przepływ informacji.

 

 

 

Analiza frekwencji:

 

Szkoła podstawowa: 80,52%

 

Szkoła Przysposabiająca do Pracy: 74,64%

 

Szkoła Branżowa:80,24%

 

Spadek frekwencji, należy wdrożyć działania naprawcze.

 

 

 

9.      Strategia wychowawczo – profilaktyczna szkoły

 

 

 

Rola wychowawców ogranicza się do towarzyszenia wychowankowi i stwarzania takich warunków, które ten rozwój umożliwiają. Zatem tworzenie porządku i ładu w otoczeniu wychowanka: fizycznego, emocjonalnego, moralnego, społecznego i duchowego ukierunkowanego na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości jest głównym zadaniem wychowawców.

 

 

 

Działalność wychowawcza i profilaktyczna w szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie możliwie pełnej dojrzałości w sferze:

 

1.      Fizycznej – ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych,

 

2.      Psychicznej – ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającemu rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności.

 

3.      Społecznej – ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych.

 

4.      Duchowej – ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego  systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucie sensu istnienia.

 

 

 

10.  Cele wychowawcze i profilaktyczne

 

 

 

Program opisuje w sposób kompleksowy wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym i profilaktycznym, jest realizowany przez wszystkich nauczycieli w ramach zajęć edukacyjnych i pozalekcyjnych.

 

 

 

Celem głównym programu jest zapewnienie i ukierunkowanie wszechstronnego rozwoju osobowości uczniów zgodnie z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w oparciu o wartości moralne, estetyczne, jako przygotowanie do życia
w otaczającym go świecie i do pełnienia ról w dorosłym życiu.

 

 

 

Pragniemy ukształtować w naszych uczniach poczucia takich wartości jak: dbałość o zdrowie, poszanowanie człowieka, uświadomienie jego wyjątkowej roli na ziemi, szacunek dla środowiska naturalnego, w którym żyje, poszanowanie tradycji i kultury narodowej, miłości ojczyzny, ale również tolerancji i otwartości na kulturę innych krajów, przestrzegania prawa, szacunku do pracy i nauki. Szacunku do drugiego człowieka, wrażliwości na ludzką krzywdę, chęci niesienia pomocy bliźnim, wrażliwości względem drugiego człowieka, humanizmu.

 

Znaczny wpływ na osiągnięcie celów programu ma stworzenie odpowiedniego klimatu
w szkole. Klimatu, w którym będą się urzeczywistniać postawy wobec ucznia ukierunkowane na samoakceptację, poczucie własnej wartości, ponoszenie odpowiedzialności za własne zdrowie, rozwój i czyny, w tym przede wszystkim szacunek dla osoby, jej odrębności, tolerancja dla odmienności, koncentracja na mocnych stronach.

 

 

 

Działalność wychowawczo profilaktyczna szkoły obejmuje w szczególności:

 

  1. Współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia oraz budowanie spójnego systemu wartości.
  2. Kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu.
  3. Wzmacnianie wśród uczniów więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną
  4. Kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli a także rodziców i opiekunów oraz wzmacnianie więzi z rówieśnikami.
  5. Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów.
  6. Wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli oraz rodziców lub opiekunów.
  7. Wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.

 

8.      Kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,

 

 

 

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

 

1)      poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,

 

2)      rozwijanie i wzmacnianie umiejętności społecznych uczniów,

 

3)      kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,

 

4)      kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,

 

 

 

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

 

1)      dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,

 

2)      udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

 

3)      przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów o przeciwdziałaniu narkomanii,

 

4)      informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia.

 

 

 

Działalność profilaktyczna obejmuje:

 

1)      wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,

 

2)      wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,

 

3)      wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.

 

 

 

Działania te obejmują w szczególności:

 

1)      realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych, rekomendowanych w ramach systemu rekomendacji, o którym mowa w Krajowym Programie Przeciwdziałania Narkomanii,

 

2)      przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,

 

3)      kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,

 

4)      doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,

 

5)      włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych.

 

 

 

Ogólne cele programu wychowawczo profilaktycznego szkoły

 

·         Wspieranie indywidualnej drogi rozwojowej

 

·         Przygotowanie do aktywnego i odpowiedzialnego uczestnictwa w społeczeństwie

 

·         Kształtowanie pozytywnych postaw społecznych

 

·         Kształtowanie więzi z krajem ojczystym oraz poszanowanie dla dziedzictwa narodowego

 

·         Rozwijanie poczucia jedności człowieka z otaczającym go światem

 

 

 

Cele realizowane są w oparciu o wartości:

 

·         praca, rzetelność i uczciwość

 

·         miłość, dobro i prawda

 

·         systematyczność, punktualność

 

·         koleżeństwo, przyjaźń, życzliwość względem nauczycieli i kolegów

 

·         kultura bycia na co dzień

 

·         szacunek wobec siebie i innych,

 

·          tolerancja, odwaga,

 

·          poszanowanie poglądów

 

i godności drugiego człowieka

 

 

 

Cele na rok szkolny 2019/20 (realizacja w miarę możliwości psychofizycznych uczniów):

 

 

 

1.      Rozumienie potrzeby i akceptacja przez uczniów zdrowego stylu życia, wolnego od uzależnień.

 

2.      Propagowanie bezpieczeństwa w Internecie i rozsądnego korzystania z multimediów.

 

3.      Przyswojenie przez ucznia wartości uniwersalnych, wychowanie nakierowane na wartości.

 

4.      Wykształcenie u uczniów postaw prospołecznych i patriotycznych.

 

5.      Poprawa frekwencji.

 

6.      Ustawiczne dbanie o bezpieczeństwo dzieci i młodzieży.

 

7.      Reagowanie na wszelkie przejawy łamania regulaminu uczniowskiego, szczególnie dbanie o kulturę słowa uczniów.

 

8.      Kontynuowanie dotychczasowych działań zawartych w programie wychowawczo – profilaktycznym gdyż zostały ocenione jako skuteczne.

 

9.      Wspieranie uczniów w rozwiązywaniu problemów.

 

10.  Rozpoznawanie przez uczniów własnych emocji w celu nauczenia się panowania nad nimi i wyrażana ich w akceptowany społecznie sposób.

 

11.  Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm przez uczniów.

 

 

 

Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na ok szkolny 2019/20 dot. wychowania i profilaktyki:

 

 

 

  1. Profilaktyka uzależnień
  2. Wychowanie do wartości przez kształtowanie postaw obywatelskich i patriotycznych

 

 

 

11.  Zadania, treści, formy i osoby odpowiedzialne.

 

Załącznik – TABELA

 

 

 

Plany wychowawczo – profilaktyczne klas.

 

Wszyscy wychowawcy opracowali plany wychowawczo – profilaktyczne dla swoich klas na dany rok szkolny. Plany te zawierają cele, zadania, treści, formy, osoby odpowiedzialne oraz terminy realizacji danego zadania. Ponadto wychowawcy w formie opisowej zawarli najważniejsze informacje o swojej klasie. Plany wychowawczo profilaktyczne klas znajdują się w dokumentach klasy u wychowawcy.

 

 

 

12.    Ewaluacja programu.

 

 

 

Ewaluacja programu będzie prowadzona w każdym roku szkolnym. Ewaluacja polegać będzie na gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji, usprawniania i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo – profilaktycznego.

 

Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

 

- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,

 

- analizę dokumentacji,

 

- przeprowadzenie ankiet, kwestionariuszy w wybranym obszarze wśród uczniów, rodziców, nauczycieli,

 

- wymianę spostrzeżeń na wybrany temat w grupach samokształceniowych,

 

- sprawozdania półroczne i roczne wychowawców klas,

 

- ewaluację wewnętrzną szkoły w danym obszarze,

 

 

 

Z przeprowadzonej ewaluacji zostanie sporządzony raport, z którym zostanie zapoznana Rada pedagogiczna i Rada rodziców.

 

 

 

Program wychowawczo – profilaktyczny szkoły został uchwalony przez Radę rodziców w porozumieniu z Radą pedagogiczną w dniu 25.09.2019r.

 

 

 

 

 

LP

ZADANIA

TREŚCI

FORMY

ODPOWIEDZIALNI

1.

Rozwijanie zachowań uczniów sprzyjających samodzielności i odpowiedzialności

- rozwijanie motywacji do pracy nad sobą

- kształtowanie umiejętności samooceny

- udział w pracach samorządu klasowego, szkolnego oraz innych organizacjach uczniowskich

- udział w pracach społeczno-użytecznych

- aktywne włączanie się uczniów w organizowanie imprez i uroczystości klasowych/szkolnych

- wychowawcy

2.

Stworzenie warunków do zwiększenia frekwencji uczniów na zajęciach szkolnych

- uświadamianie wagi edukacji w życiu człowieka

- uświadamianie i podkreślanie związku między frekwencją a zdobytymi umiejętnościami

- zajęcia motywujące uczniów do nauki

- odpowiednio dobrana tematyka lekcji wychowawczych

- tematyczne spotkania z rodzicami lub indywidualne

- nagradzanie klas i uczniów z najwyższą frekwencją

 

Wychowawcy, nauczyciele, pedagog

3.

Wdrożenie uczniów do dbania o wspólne bezpieczeństwo.

Dbanie o cyber bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo w czasie wolnym od zajęć (bezpieczne ferie zimowe, bezpieczne wakacje)

Bezpieczeństwo podczas wykonywania pracy

spotkanie z przedstawicielami straży pożarnej, spotkanie z przedstawicielami policji

- upowszechnianie zagadnień związanych z bezpieczeństwem

- promocja bezpieczeństwa w Internecie

- wdrażanie do ograniczenia multimediów

apele,

- prezentacje multimedialne,

- pogadanki,

- gazetki,

- konkursy,

- zajęcia,

- dzień bezpiecznego Internetu

wychowawca

- koordynator ds. bezpieczeństwa

- pielęgniarka

- KPP

- przedstawiciel straży pożarnej

- pedagog

4.

Rozwijanie w uczniach wrażliwości moralnej, ukazywanie „dobra” jako wartości nadrzędnej

- wrażliwość na cierpienie innych

- umiejętne ocenianie własnego zachowania jako zgodnego lub nie z normami etycznymi

- lekcje wychowawcze

- lekcje z pedagogiem szkolnym, psychologiem

-wychowawcy, pedagog, psycholog, wszyscy nauczyciele,

5.

Wykształcenie postaw akceptacji wobec odmienności drugiego człowieka, współczucia wobec ludzi chorych, dotkniętych klęską itp.

- inni ludzie – podobieństwa

 i różnice;

- kształtowanie postaw akceptujących różne aspekty niepełnosprawności,

- przełamywanie stereotypów,

- solidarność ludzka wobec

   współczesnych zagrożeń;

 

- wprowadzenie akcji „Pola nadziei”, współpraca z hospicjum,

-organizacja meatingu lekkoatletycznego dla szkół specjalnych woj. Śląskie

- zbiórki darów na cele charytatywne,

- zajęcia tematyczne,

- bieżąca pomoc między uczniowska,

- socjoterapia

- wychowawcy, nauczyciele,

- pedagog, psycholog

- SU

- nauczyciele wychowania fizycznego

6.

Wyposażenie uczniów w postawę prowadzenia zdrowego stylu życia

- kształtowanie odpowiedzialności za zdrowie, zdrowie jako jedna z najważniejszych wartości w życiu człowieka

- kształtowanie odpowiednich nawyków i przyzwyczajeń, higiena okresu dojrzewania, edukacja seksualna,

- profilaktyka przedwczesnej inicjacji seksualnej,

- profilaktyka chorób przenoszonych droga płciową,

- zasady prawidłowego żywienia, profilaktyka otyłości,

- aktywność ruchowa, praca

 i wypoczynek oraz czas wolny,

- prawidłowa postawa ciała

 i czynniki ją warunkujące,

-  podstawowe zasady udzielania pierwszej pomocy i postępowania w razie wypadku,

- kształtowanie sprawności

 i wytrzymałości fizycznej, nawyków uprawiania sportu,

 i turystyki

- cyberbezpieczeństwo

- profilaktyka nadmiernego korzystania z multimediów,

- profilaktyka zdrowia psychicznego,

 

- pogadanki, zajęcia tematyczne z zakresu higieny wypoczynku, zasad odżywiania się,

- udział w lekcjach dotyczących zdrowego stylu życia

- apele, konkursy o tematyce profilaktycznej

- wizyta w gabinecie ginekologicznym , prelekcja położnej,

- pokaz udzielania pierwszej pomocy,

- udział w Ogólnopolskich Programach Profilaktycznych: np. „Trzymaj formę”, „Zachowaj trzeźwy umysł”, „Znajdź właściwe rozwiązanie”,

„ARS czyli jak dbać o miłość”, „Podstępne WZW”, „Znamię?, znam je!”, „Debata o dopalaczach”

w pracach koła ekologicznego i koła PCK

- opieka nad niemowlęciem

 

-wychowawcy,

- pedagog szkolny,

- pielęgniarka

- nauczyciele w-f

 

 

 

 

 

 

 

7.

Wyposażenie w znajomość podstawowych zasad udzielania pierwszej pomocy i postępowania w trakcie nagłych wypadków oraz zachowań w czasie zagrożenia

- zapoznanie się z podstawowymi zasadami udzielania pierwszej pomocy

-  zdobywanie umiejętności

w nagłych wypadkach

- nabywanie umiejętności powiadamiania odpowiednich służb ratowania medycznego

 i drogowego

 

- ćwiczenia

- wykład

- pogadanka

- warsztaty

- kurs udzielania pierwszej pomocy dla nauczycieli

 

wychowawcy, pielęgniarka, nauczyciele  w-f, nauczyciel biologii,

- nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa

8.

Wykształcenie postaw sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu rodziny, szkoły, regionu, państwa

- ukazywanie wysiłków rodziców w funkcjonowanie rodziny

- uczniowie mają wpływ na życie szkolne

- wiedza o walorach historycznych, kulturowych, przyrodniczych miasta

- kształtowanie poglądów i postaw wobec bieżących problemów społecznych

- lekcje tematyczne

- pogadanki

- wycieczki

- ogniska

- uroczyste obchody świąt narodowych

- kodeks szkolny „Nasze zasady”

Wychowawcy, nauczyciele historii, biologii

9.

Stworzenie warunków do nauki radzenia sobie w sytuacjach trudnych i przeciwstawiania się patologiom społecznym

- wyposażenie w treści związane z emocjami, zachowaniem asertywnym, ze sposobami zdrowego rozładowania napięć i poradzenia sobie z problemami

- lekcje tematyczne z wychowawcą, pedagogiem, psychologiem ukazujące destrukcyjny wpływ środków na życie człowieka i społeczeństwa

- ćwiczenia umiejętności dokonywania wyboru

- nauka umiejętności odmawiania

 

Wychowawca, pedagog, psycholog, zaproszone osoby z zewnątrz

10.

Przygotowanie uczniów do pełnienia

w życiu różnych ról społecznych poprzez kształtowanie umiejętności oceny własnego zachowania, uczciwości, rzetelności  

 i sumienności

- sztuka kulturalnego zachowania

- normy i prawo w świecie

- preorientacja zawodowa

 

- pogadanki, warsztaty, prezentacje, oraz wycieczki dydaktyczne

- spotkania z doradcą zawodowym

- prezentacja osiągnięć uczniów,

- konkursy,

- apele

- pedagog szkolny,

- wychowawcy,

- nauczyciele

- doradca zawodowy

11.

Wykształcenie potrzeby dbania o środowisko naturalne i świadomości jego zagrożeń.

- działalność szkolnego koła ekologicznego,

- udział w ogólnopolskich

i środowiskowych akcjach ekologicznych

- propagowanie ekologicznego stylu życia

- uświadamianie zagrożeń ekologicznych i budzenie szacunku do przyrody

- pogadanki, wystawy

- sprzątanie świata

- recykling, zbiórka surowców wtórnych

- pielęgnacja roślin doniczkowych, ogródka szkolnego,

- eko konkursy m.in. w bibliotece miejskiej

 

Nauczyciele i wychowawcy

12.

Monitorowanie sytuacji bytowej i rodzinnej ucznia

- współpraca z rodzicami ucznia,

- współpraca z OPS, PCPR, kuratorami, asystentami rodzin,

- współpraca z rodzinami zastępczymi, placówkami opiekuńczo – wychowawczymi,

- obserwacja i monitorowanie sytuacji rodzinnej dzicka,

- Dożywianie uczniów.

- Zbiórka odzieży, przyborów, kosmetyków dla uczniów z najuboższych środowisk.

- Współpraca z: OPS,

Kuratorami sądowymi,

Instytucjami pomocowymi,

- Prowadzenie ewidencji rodzin pomocy potrzebujących.

- Kierowanie rodzin uczniów z trudną sytuacją materialną i bytową do odpowiednich placówek pomocowych.

- Pomoc w stypendiach szkolnych

- wychowawcy

- pedagog szkolny

- kierownik świetlicy

- koło PCK

 

 

 

 

 

 

 

Logowanie do dziennika

Blue Flower

Copyright © 2013. OPENMINT Rights Reserved.


Facebook youtube